Praktiske råd

Her er der lidt råd til hvordan du skal køre til din køreprøve. Listen er selvfølgelig ikke udtømmende. Kør som du har lært det, og ikke som "far", "mor" eller "kammeraterne" fortæller. Læs i de respektive emner og forhold dig til dem

Igangsætning

dsc_6671

Lav ALTID orientering og tegngivning når du sætter igang (eller standser). Vent med at blinke, til du kan køre. IKKE mens der er bagfra kommende biler eller cykelister.

Ligeudkørsel

Når du bare kører ligeud, så er der to vigtige ting: Hastighed og placering

Er du i tvivl om hvor hurtigt du må køre, så kik efter tavler med hastighed. Hvis du ikke kan se nogen tavler så kør med max 50 km/t (80 km/t udenfor byen)

Placer dig i højre vognbane, eller i højre side af vejen hvis denne er bred.

dsc_7715

 

Højresving

dsc_6820Kør ALTID tæt på kantstenen før du svinger. Uanset om der er cykelsti.

Er der cyklister så kør ind foran dem og luk af, eller kør ind bag dem hvis de er tæt på krydset.

Er det et lyskryds, kontroller straks lyset. Husk evt. svingpil

Når du svinger bliv da stadigvæk tæt på kantstenen.

Venstresving

dsc_7228I lyskryds er det vigtigt at køre til MIDTEN af kryds, eller følge afmærkning med svingbane.
BLIV HOLDENDE midt i venstresving, hvis du ikke har 100% udsyn over modkørende, og vent evt. på, at lyssignalet skifter.
Efter rødt kommer ofte GRØN PIL.

I ENSRETTEDE gader skal du sørge for at svinge til venstre fra venstre side af vejen. Tjek evt om der er opstillet tavlen indkørselsforbud for de modkørende (forbudstavle på gadehjørne, du ser bagsiden).

Hvis du skal til venstre på ringgade eller lignende sted, så placer bilen så hurtigt som muligt i den venstre vognbane. Brug blinklys for at få hjælp af bagfrakommende, men hold din fart oppe. Jo mere du sætter farten ned, jo mindre gider andre bilister hjælpe dig med plads.

Finder du ikke plads, så fortsæt lige ud.

VÆR OPMÆRKSOM PÅ

dsc_6679Fodgængere der vil over fodgængerfelter!
Du skal så vidt muligt KUN holde tilbage for fodgængere i felter, og IKKE ved åbninger i midterrabatter eller lignende.

Hold tilbage for busser der skal sætte i gang. HUSK at pligten kun gælder de gule bybusser.

dsc_7621

STOP for gult lys! Men kig i dit spejl ved opbremsning !
Det er svært at sige præcis, hvornår du skal stoppe, og hvornår du skal køre, da din hastighed og afstand til kryds er afgørende, men en god tommelfingerregel i bykørsel er at, hvis du ser det bliver gult, og du kan nå at tænke: skal jeg stoppe eller køre? Så er det fordi du kan nå at stoppe.

SIDEAFSTAND

DSC_7180Ofte kommer man i midtbyen på steder med parkerede biler og ikke meget plads. Kommer der en modkørende, er den mest almindelige fejl, at man ubevidst trækker til højre for at lave plads for modkørende, hvorved man rammer sidespejl på parkeret bil. FOKUSER på din egen afstand til biler i HØJRE side, og lad modkørende klare sig selv!

HØJRE VIGEPLIGT

dsc_6770Sagkyndig skal som regel lige tjekke om du kender højre vigepligt.
Husk at de IKKE kan dukke op alle steder. Men vær opmærksom på dem i boligområder, og de små gader i midtbyen.

INDKØRSELSFORBUD

dsc_7138Mange af dem, der dumper, har glemt at løfte blikket op i den højde, man finder færdselstavler, og opdager derfor for sent tavler med indkørselsforbud. Disse skal du være særligt opmærksom på i de små gader i midtbyen.