Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

​Har du fået klip i kørekortet?

Jeg hjælper dig med din kontrollerende køreprøve

Hos Ugerløse Køreskole kan jeg hjælpe dig med kontrollerende køreprøve efter betinget frakendelse af kørekortet. Det for folk, der har fået frakendt kørekortet i bl.a. Holbæk, Odsherred, Roskilde og resten af Sjælland.

Klippekortordningen betyder, at du kan få en frakendelse af førerretten eller blive pålagt et kørselsforbud, hvis du gentagne gange overtræder visse bestemmelser i færdselsloven som medfører klip.

Dette gælder uanset, om overtrædelserne er begået ved flere forskellige kørsler, under ét kørselsforløb eller i samme situation.

Hvor mange klip i kørekortet må jeg få?

Hvis du inden for en periode af 3 år får 3 klip i kørekortet for overtrædelser med motorkøretøj eller stor knallert, vil du få en betinget frakendelse af førerretten.
​Du kan læse mere om betinget frakendelse her.

Begår du inden for de første 3 år efter, at du har erhvervet kørekort for første gang, 2 kliprelevante overtrædelser, vil du dog allerede i forbindelse med klip nr. 2 få et kørselsforbud. Du kan læse mere om kørselsforbud her.

Hvis du inden for en periode af 3 år begår 6 kliprelevante overtrædelser (eller 4 kliprelevante overtrædelser som førstegangserhverver), vil du få en ubetinget frakendelse af førerretten i forbindelse med det sidste klip.

Du kan læse mere om ubetinget frakendelse her.

Et klip gælder i 3 år fra den dag, hvor overtrædelsen blev begået. Er du i tvivl om, hvor mange klip du har, så skal du henvende dig til politiet.​

Hvornår får man klip i kørekortet?

Vil du vide, hvad giver klip i kørekortet? Herunder kan du se, hvilke overtrædelser, der giver klip i kørekortet.

Du får et klip, hvis du:

• overskrider hastighedsgrænsen med mere end 30 %
  • overskrider en uafbrudt kantlinje ved ulovlig kørsel i nødsporet
  • overskrider spærrelinjer ved overhaling
  • kører over for rødt lys
  • kører mod kørselsretningen
  • overtræder reglerne om slalom- og forbikørsel i tæt trafik
  • kører venstre om et helleanlæg
  • kører om kap på vejen
  • kører over jernbanespor, hvor der er givet signal til standsning
  • kører med for kort afstand til forankørende
  • overtræder reglerne om vigepligt
  • overtræder reglerne om overhaling og forbud mod overhaling
  • øger hastigheden, når du bliver overhalet
  • overhaler ved et fodgængerfelt
  • ændrer færdselsretning og placering mv. til fare eller ulempe for andre trafikanter
  • overtræder reglerne om vognbaneskift
  • kører uden at anvende det foreskrevne sikkerhedsudstyr til børn

Få hjælp til kontrollerede køreprøve her

Hvis du vil vide mere om klip i kørekortet, eller hvordan jeg kan hjælpe dig med generhvervelse, er du meget velkommen til at kontakte mig.

Du kan kontakte mig på telefon: 50 46 77 21 eller skrive en mail til: jan@torbin.dk. Du kan også udfylde min kontaktformular, så hører du fra mig snarest.