Få det bedste ud af dine køretimer – læs guiden og tag kørekort

​​

Jeg har lavet følgende guide, så du kan få et overblik over hvordan forløbet ser ud, når man tager kørekort (særligt kørekort B, det almindelige kørekort). Det vil sige, at her på denne side kan du se en beskrivelse af, hvordan man får et kørekort, herunder hvordan undervisningen er inddelt og skal foregå ifølge loven.

Siden er ikke lavet som en reklame for min køreskole, men er en hjælp til dig, der har svært ved at gennemskue, hvilke køreskoler der er til at stole på. Det er en objektiv sammenfatning af de gældende regler med links til de myndigheder eller den lovgivning, der er aktuel.

Desværre er der nogle køreskoler der ikke lever op til reglerne, og det kan i værste fald betyde store økonomiske konsekvenser for dig som elev. Jeg prøver at beskrive de mest brugte fælder.

Til en start synes jeg, at du lige skal klikke på knappen i toppen af siden, hvor du kan se Rådet for Sikker Trafiks lille video om valg af køreskole. Når du har set den, kan du læse videre her.

​Teoriundervisningen

Begyndelsen på dit forløb er teoriundervisning- og prøve

Loven siger, at du som minimum skal have 29 lektioner á 45 minutter i teoriundervisning. Opdelingen af stoffet skal følge den lektionsplan, køreskolen benytter. Alle emner skal være gennemgået inden teoriprøven gennemføres.

Teori og praktik skal følges ad. Dvs. at har du haft om højresving i teorien, skal du ud og øve højresving i skolebilen, før du kan begynde på venstresving. Selvfølgelig kan det blive nødvendigt at dreje til venstre, inden du har haft om det, men så skal din kørelærer guide og vejlede dig igennem.

Det, at teori og praktik skal følges ad, betyder at du IKKE kan gennemføre al teorien først og derefter alt det praktiske.

Nogle køreskoler bruger desværre denne fremgangsmåde, og beder eleverne skrive under på, at de rent faktisk har været ude at køre, selvom der ikke har været kørt.

Nogle køreskoler tager betaling for evaluerende teoriprøver, fx 25-30 kr. pr. stk. Hos mig er de selvfølgelig gratis. Faktisk har vi prøver om torsdagen, hvor vi typisk når 2-3 prøver helt gratis.

Manøvrebane: den første kørsel

Den praktiske del af din køreundervisning begynder på manøvrebanen

Du skal, efter en kort instruktion, sidde alene i bilen i mindst 4x45 minutter. Er der pause, fx til at strække ben, tissepause o. lign., tæller denne tid ikke med i opgørelsen af de 4x45 minutter.

Jeg oplever, at der er nogle, der skal betale for transporten frem og tilbage. Jeg har hørt om priser på 150,- for transport – hos mig er det selvfølgeligt inkl.

Når du er på banen, er du selvfølgeligt forsikret. Det sørger anlægget for. Der er ganske enkelt lovgivning, der siger, at du skal være forsikret. Nogle køreskoler kræver 1500-2000 i forsikring – det er der ikke grund til.

Men den eventuelle selvrisiko er noget helt andet – den kan du nemlig hæfte for. Spørg køreskolen, hvordan de håndterer dette (skriftligt). På Ugerløse Køreskole hæfter du IKKE for nogen selvrisiko.

​Praktisk kørsel – dine køretimer

Loven kræver som minimum 16 lektioner på vejen. Og det er MEGET få elever, der kan nøjes med dette. 90-95% af alle elever bruger 6-10 lektioner ekstra for at kunne bestå deres praktiske køreprøve.

I løbet af dine køretimer skal du:

• Køre i byen
  • Køre i mørke. Dvs. en time efter solnedgang må kørslen begynde, og skal være afsluttet senest en time inden solopgang.​
  • Køre på motorvej (gælder dog ikke på Bornholm)
  • Køre i tunnel (hvor dette er muligt indenfor tidsrammen af en lektion á 45 minutter)

​Nogle køreskoler kører slet ikke mørkekørsel eller kørsel på motorvej. Kort og godt: Det skal du! (Motorvej på Bornholm undtaget)

Du betaler ligeledes for 45 minutters undervisning ved hver køretime. Ikke for, at din kørelærer taler i telefon eller skriver sms'er.

Kørsel på glatbane

Den praktiske del af dine køretimer slutter på glatbanen

Når du er på banen, er du selvfølgeligt forsikret. Det sørger køreanlægget for. Det er ganske enkelt lovgivningen, der foreskriver, at du skal være forsikret. Nogle køreskoler kræver 1500-2000 i forsikring, hvilket ikke er nødvendigt.

Men den eventuelle selvrisiko kan være noget helt andet – den kan du hæfte for. Spørg køreskolen, hvordan de håndterer dette (skriftligt). Hos mig hæfter du IKKE for nogen selvrisiko.

Køreprøven

Forløbet og dine køretimer afsluttes med en praktisk prøve

Her anses du som fører af køretøjet og skal køre 25-45 minutter rundt i byen.

Nogle køreskoler eller kørelærere ønsker ikke at benytte deres eget køretøj, da de mener det kan være farligt for deres bil, og kræver derfor ekstra betaling for dette.

Den holdning deler jeg ikke – jeg lærer dig selvfølgelig først at køre ordentligt 😉​

​Tag kørekort på Ugerløse Køreskole – kontakt mig i dag!

Hvis du har flere spørgsmål til forløbet, når du skal tage dit kørekort, kan du enten klikke rundt her på siden – jeg har mange gode introduktioner og sider, hvor du kan læse mere om hele forløbet – og så er du selvfølgelig også velkommen til at kontakte mig. Tag kørekort hos en kørelærer, der er både professionel og personlig – det vil du helt sikkert ikke fortryde.

Jeg kan kontaktes på telefon telefon 50 46 77 21 eller på e-mail: jan@torbin.dk.

Ugerløse Køreskole ligger i Holbæk, og derfor kommer mange af mine elever fra fx Odsherred, Kalundborg og Roskilde.

• Kørekort skal tages der hvor du kan føle dig tryg
  • Jeg har 27 års erfaring som kørelærer
  • Teori foregår på;
    ​- Holbæk station, 1. sal